Wednesday 13 March 2013

Label Halal Ditarik Di Sri Lanka Bagi Menjaga Sensitiviti Penganut Buddha

Untuk kesejahteraan bersama

Di Malaysia logo Halal JAKIM ialah sesuatu yang sudah biasa kita lihat.kewujudan logo ini memudahkan orang Islam untuk mengetahui makanan mana yang boleh mereka beli tanpa timbul perasaan was was. Lain pula ceritanya di Sri Lanka. Persatuan Jamiyyatul Ulama Ceylon hari ini bersetuju menarik semula penggunaan logo halal pada makanan seluruh Sri Lanka bagi menjaga sensitiviti umat Buddha di negara itu. Sri Lanka ialah sebuah negara dimana majoriti penduduknya adalah beragama Buddha. Penjualan dan penggunaan logo halal pada makanan yang dijual dianggap oleh persatuan Bodu Bala Sena (Kuasa Buddha) sebagai sesuatu yang tidak boleh mereka terima.

Menurut Bodu Bala Sena, adalah "haram" bagi penganut Buddha Sri Lanka untuk memakan daging yang disembelih secara islamik. Mereka tidak mahu penganut Buddha terbeli dan termakan daging yang tidak Buddha Compliant ini. Setelah melakukan protes besar-besaran, Persatuan Jamiyyatul Ulama Ceylon bersetuju tidak menjual daging halal secara terbuka dan menarik penggunaan logo halal pada makanan Sri Lanka. Logo halal yang dikeluarkan oleh mereka hanya akan diletakkan pada daging halal yang dieksport ke luar negara.

Cerita ini sangat menarik bagi kami. Di Malaysia orang bukan Islam tak mengira agama setahu kami tidak ada masalah makan makanan halal. Kami juga kagum dengan Pesatuan Jamiyyatul Ulama Ceylon kerana sanggup menarik balik logo halal mereka bagi menjaga sensitiviti penganut agama majoriti. Very interesting news!




Laporan asal OnIslam dan http://blogserius.blogspot.com

* AGAK2 LA KALAU BN KALAH DALAM PRU13 PERKARA NI BOLEH BERLAKU KE KAT MALAYSIA..... NAK RASE KE?

No comments:

Post a Comment