Wednesday, 13 March 2013

Filipina.....

 Sebelum penjajah pertama sampai di kepulauan yang dinamakan Filipina pada hari ini, ia adalah salah sebuah kawasan yang dipengaruhi oleh Empayar Srivijaya. Ini terbukti apabila prasasti tertua Filipina ialah Laguna Copperplate Inscription yang berbahasa Melayu Kuno dengan beberapa istilah Jawa dan Tagalog. Ia dipercayai bukti hubungan penduduk Filipina purba dengan kerajaan Medang dan Empayar Srivijaya yang ketika itu diperintah oleh sebuah keluarga Melayu yang paling berpengaruh di Asia Tenggara, Sailendra.

Prasasti ini adalah 'national treasure' paling berharga kepada Filipina untuk menafikan sejarah yang cuba dipadamkan oleh The Conquistador.

Perpecahan Srivijaya menyaksikan beberapa bangsawan Melayu berpecah bersama para pengikut mereka ke kepulauan Filipina. Antara yang paling terkenal adalah Datu Puti dan ini tersemat dalam perayaan meraikan ketibaan bangsawan Melayu ini oleh penduduk Panay yang dinamakan Ati-atihan yang masih wujud sehingga ke hari ini.

Kemudian beberapa pendakwah Arab dan Melayu sampai di beberapa kawasan dan beberapa kerajaan Islam terbentuk seperti di Manila (berasal dari perkataan 'Ammanillah') dan Kerajaan Tondo, Namayan dan Sabag juga Maguindanao dan Sulu. Tokoh-tokoh seperti Rajah Sulaiman dan Megat Selamat (perhatikan hubungan keturunan 'Megat' ) adalah beberapa raja muslim Filipina sebelum kedatangan Sepanyol.

Bahasa Tagalog sendiri mempunyai persamaan dengan bahasa Melayu seperti 'tolak' (push), 'anak' (child, son, daughter) dan sebagainya. Istilah angka juga menunjukkan perkaitan yang rapat. Ini menunjukkan rumpun mereka yang sama, Austronesia.

Namun penjajahan Sepanyol yang lama menyebabkan mereka hilang identiti. Kebanyakan pribumi Filipina telah di'sepanyolkan' sepertimana penduduk Amerika Tengah dan Selatan. Nama-nama mereka berbau 'Amerika Latin'.

Filipina adalah antara sejarah Melayu yang hilang sepertimana Melayu di Indochina. Pengaruh Srivijaya amat tampak pada gelaran Datu dan Pengiran dan ini adalah dari gaya Sailendra,sebuah keluarga Melayu yang memerintah dari Jawa Tengah.

Tulisan Kawi juga dijumpai di sana, dimana tulisan ini hanya dipakai oleh bahasa Melayu Kuno dan Jawa Kuno.

Saya teringat kisah tentang sekumpulan pelajar antarabangsa dari pelbagai negara yang dikehendaki membuat persembahan kebudayaan dalam satu acara 'Malam Kebudayaan' oleh pihak penganjur seminar. Jadi seperti biasa, para pelajar negara masing-masing sibuk menampilkan tarian kebudayaan masing-masing,termasuk dari negara kita yang merupakan antara persembahan yang ditunggu-tunggu ramai. Apabila tiba persembahan para pelajar dari Filipina, apa yang dibuat mereka? Para pelajar itu mengenakan daun-daun dan rumput kering di kepala dan tubuh mereka dan menari dengan menggerak-gerakkan tangan mereka sahaja.

Mereka tidak tahu apakah negara mereka punya tarian sendiri.

Ketika Ferdinand Magellan ke Filipina, penduduk di sana tidak memahami perkataan Magellan namun memahami bahasa yang dituturkan jurubahasa Magellan, Enrique (Awang) yang berasal dari Melaka. Ini adalah bukti paling penting asal-usul peribumi Filipina dan pengaruh bahasa Melayu sebagai lingua franca pada masa dahulu hasil pengaruh The Great Srivijayan.

Ketika sampai di Mactan untuk bertemu seorang Datu yang juga seorang pahlawan,Lapu-lapu,mereka tidak memahami Magellan dan orang-orangnya dan bersedia untuk menancapkan lembing-lembing beracun mereka.Namun apabila Awang membuka mulut,ketua mereka,Lapu-lapu memasang telinga dan mendengar dengan teliti.

Menarik tentang Megat Selamat, beliau ialah salah seorang dari empat anak seorang raja pahlawan, Lakandula.Lakandula inilah yang berperang menentang Sepanyol bersama Rajah Sulaiman dari Manila dan Rajah Matanda. Antara keturunan Lakandula ialah Diosdado Macapagal dan anaknya Gloria Macapagal-Arroyo, kedua-duanya bekas presiden Filipina.

Nama Filipina itu sendiri ialah dari nama seorang raja Sepanyol, iaitu Raja Philip II.

Perbezaan selalunya menjurus kepada konflik. Titik persamaan selalunya meredakan ketegangan. Untuk apa peperangan, jika kita punya persamaan. Kiram tidak mampu melihat persamaan dan persaudaraan walaupun lebih kuat diikat dengan agama, namun matanya buta dengan sekeping tanah yang sah milik orang lain. Bangsanya berpecah-belah dan porak-poranda dan mati sia-sia dibunuh oleh orang kafir menjajahnya dan muslim yang dizaliminya. Dia hidup mewah di Manila namun bangsanya miskin di Sulu dan mengemis di Sabah. Dia meminta Sabah bukan untuk rakyat Sulu tapi atas kepentingannya.

Seorang kawan Filipina saya bernama Benjamin, pernah berkata kepada saya, "kamu mengatakan 'selamat' sebagai ucapan yang baik kepada orang lain, anehnya perkataan itu juga membawa erti yang sama dengan kami"


Kredit: Srikandi
 
TOLONGLAH JANGAN TERJEBAK DENGAN   "HISTORICAL AMMNESIA SYNDROM" NANTI AKAN JADI "FALSE SENSE OF SECURITY".... FIKIRKAN....

2 comments:

  1. Salam. Harap tuan empunya blogger ini boleh masukkan blog www.tvpruonline.wordpress.com dalam senarai blog list ini. Semoga ianya menjadi titik tolak untuk kita terus kerjasama nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete